Több olyan hírre vágyik, amelyet sehol máshol nem kap meg?

Iratkozzon fel, és kapja meg a legnépszerűbb és legfontosabb történetek napi összefoglalóját, amely közvetlenül a postaládájába kerül.

Oszd meg ezt a cikket

 

A bélrendszer egészsége iránti tudományos érdeklődés bizonyítékokat tárt fel arra vonatkozóan, hogy fontos szerepet játszik a szív- és érrendszeri betegségekben.

A bél diszbiózis, vagyis a bél mikroorganizmusok egyensúlyhiánya összefüggésbe hozható az elhízással, a 2-es típusú cukorbetegséggel, a magas vérnyomással, az érelmeszesedéssel és a szívelégtelenséggel.

A bélrendszer egészsége és a szív- és érrendszeri egészség közötti kapcsolat összetett és kétirányú. A cukkini hozzájárulhat a bélbarát mikrobiom kialakításához, mivel a magas rosttartalmú élelmiszerek javítják a bélrendszer egészségét.

A cukkini egy sötétzöld, kemény gyümölcs, amelyet sokan nyári zöldségként gondolnak. A "Három nővér" egyike, amely három olyan növény volt, amelyet az őslakosok egymás közelébe ültettek, hogy táplálják és védjék egymást.

A cukkini tápanyagokban és rostokban gazdag, ami segíthet a fogyási törekvésekben és a vércukorszint szabályozásában. Bár a rost egyfajta szénhidrát, a szervezeted nem emészti meg. Ehelyett a szervezeted arra használja, hogy segítsen szabályozni a bélben való átjutási időt és csökkenteni a vércukorszintet.

A rost segít támogatni a hasznos bélbaktériumok táplálkozási igényeit. A kutatók kétirányú összefüggést találtak a bél és a szív egészsége között; a cukkini segíthet a vastagbélrák kockázatának csökkentésében is.

A cukkini a kertben vagy konténerekben, könnyű, jó vízelvezetésű talajban termeszthető. Akkor szedje le, amikor a termés 6-8 hüvelyk hosszú. Fontolja meg, hogy salátához adja, zoodles-t készítsen belőle, vagy ízletes cukkinis fánkokat dobjon össze avokádós kapros mártogatóssal.

Dr. Joseph Mercola

Az északi féltekén a tökfélék családjának ezen ízletes tagjának betakarítási csúcsidőszaka májustól augusztusig tart. A cukkini (Cucurbita pepo) megfelelő betakarítás esetén sötétzöld és kemény termésű. Bár a legtöbben nyári zöldségként gondolnak rá, valójában gyümölcs.

A növény Közép-Amerikában és Mexikóban őshonos. Az amerikai mezőgazdasági minisztérium szerint1 a cukkini egyike lehetett a "Három nővérnek", amelyek olyan növények voltak, amelyeket együtt ültettek egy közös helyre. Ez az őslakos mezőgazdasági gyakorlat három növényt - kukoricát, babot és tököt - használt, hogy táplálják és védjék egymást növekedésük során.

A cukkininövények szinte minden éghajlaton termeszthetők a meleg nyári hónapokban. Mindössze egy-két növény elegendő egy család számára. Amellett, hogy a cukkini az egész vegetációs időszak alatt jó termelő, magas tápanyagtartalommal is rendelkezik, és számos egészségügyi előnye van. A cukkinit akkor a legjobb betakarítani, amikor 1,5 hüvelyk kerek és legfeljebb 8 hüvelyk hosszú.

A cukkinik keserű ízűek lehetnek, ha túlérettek vagy stresszesek. Ennek oka, hogy a család többi zöldségéhez hasonlóan a cukkini is tartalmaz olyan toxinokat, amelyeket a növény a ragadozók elleni védekezéshez használ.2 A cukkini cucurbitacinokat termel, amelyeknek keserű íze van. A termesztett cukkininek általában alacsony a toxinszintje, de a toxinszint megemelkedik, ha túlérik vagy stressznek van kitéve, például nagy hőmérséklet-ingadozás, egyenlőtlen öntözés, alacsony talajtermékenység vagy alacsony talaj-pH miatt.

Ha saját magokat takarít meg, ügyeljen arra, hogy ne olyan növények magjait mentse meg, amelyek olyan rendkívül keserű gyümölcsöt termeltek, amelyet nem a környezeti stressz okozott, mivel a rendkívül keserű zöldségek fogyasztása hasmenéshez és gyomorgörcsökhöz vezethet.

Cukkini táplálkozás

Az Everyday Healthnek adott interjújában3 Kristin Gillespie, Virginia Beach regisztrált dietetikusa kifejtette, hogy a cukkini gazdag antioxidánsokban és mikrotápanyagokban, és azt mondta: "Ezek az előnyök közé tartozik a csökkent vércukorszint, a szív egészségének javítása, a látás javítása, a fokozott fogyás, a csontok egészségének javítása, a gyulladáscsökkentés és az emésztés javítása".

Az USDA szerint 1 csésze apróra vágott cukkini alacsony kalóriatartalmú, magas rosttartalmú, és kiváló forrása az alábbi tápanyagoknak:4

Energia 21,1 kcal
Fehérje 1,5 gramm (g)
Összes zsíradék 0,397 g
Összes rost 1,24 g
Cukor 3,1 gramm
Kalcium 19,8 milligramm (mg)
Vas 0,459 mg
Magnézium 22,3 mg
Foszfor 47,2 mg
Kálium 324 mg
Cink 0,397 mg
C vitamin 22,2 mg
Folsav 29,8 mikrogramm (µg)
Kolin 11,8 mg
A vitamin 12,4 µg
Karotin 149 µg
Lutein és Zeaxanthin 2630 µg
K vitamin 5,33 µg

A cukkini segíthet a testsúlyszabályozásban és a vércukorszint szabályozásában

Mivel a cukkini magas víz- és rosttartalmú, jól illeszkedhet a fogyókúrás tervedbe. A víz- és rosttartalma segít abban, hogy tovább érezd jóllakottnak magad. Fontos azonban megjegyezni, hogy ahhoz, hogy a fogyókúrás erőfeszítéseidben változást érj el, a cukkininek helyettesítenie kell az egészségtelen ételekből vagy a magas szénhidráttartalmú ételekből származó üres kalóriákat, szemben azzal, hogy csak cukkinit adsz a jelenlegi étrendedhez.

A cukkinitészta, más néven zoodles, egyedi és érdekes módja annak, hogy helyettesítse a tésztát az étrendjében, ha gluténmentesen vagy alacsony szénhidráttartalmú ételeket szeretne fogyasztani. 5 A zoodles készíthető julienne hámozóval a vastag, lapos cukkini szeletekhez, vagy spirálozóval a göndör zoodleshez. A zoodles párolható, főzhető, süthető vagy nyersen fogyasztható.

Ha a tésztát zoodlival helyettesíted, ugyanannyi ételt ehetsz, és tovább jóllaksz és jóllakottnak érzed magad. Ez azért fontos, mert a szénhidrátokban gazdag ételek, például a tésztafélék fogyasztása megemelheti a vércukorszintedet, majd néhány órán belül leeshet, és újra éhesnek érezheted magad.6

Bár a rostok a szénhidrátok egyik fajtája, a szervezeted nem tudja megemészteni őket. Ahelyett, hogy cukormolekulákra bomlana, emésztetlenül halad át a bélrendszereden. A rostok másik előnye, hogy segítenek szabályozni a szervezeted cukorfelhasználását.

Míg én a legtöbb felnőttnek 50 g rostot ajánlok 1000 kalóriányi táplálékra, az USDA ajánlása 50 éves korig a felnőttek számára csak 25 g a nőknek és 38 g a férfiaknak. Az 50 évesnél idősebb nőknek 21 g, a férfiaknak pedig 38 g rostot kellene fogyasztaniuk. Sajnos a Harvard TH Chan School of Public Health szerint7 az amerikaiak többsége csak körülbelül 15 g rostot fogyaszt naponta.

A gyümölcsökben és zöldségekben kétféle rost található, és mindkettő hasznos. Az oldható rostok8 vízben oldódnak, és segíthetnek az emésztés lassításában. Ez segít abban is, hogy tovább jóllakott maradj. Az oldható rostok megtalálhatók a diófélékben, magvakban, avokádóban, kelbimbóban és almában. Mivel az oldható rostok vízzel oldódnak, géllé alakulnak.

Az oldhatatlan rostok a székletet tömörebbé teszik, és elősegítik, hogy az étel gyorsabban haladjon át az emésztőrendszeren. Míg az oldható rostok bizonyítottan segítenek csökkenteni a vércukorszintet, az oldhatatlan rostok segíthetnek megelőzni a székrekedést. Mindkét rosttípus hasznos és szükséges az étrendben. A cukkini közel azonos mennyiségű oldható és oldhatatlan rostot tartalmaz.9

Vigyázzon a szív és a bélrendszer egészségére

A kutatók kétirányú összefüggést találtak a bélmikrobiom és a szív- és érrendszeri egészség között. A bélrendszer egészsége iránti tudományos érdeklődés bizonyítékokat tárt fel arra vonatkozóan, hogy fontos szerepet játszik a szív- és érrendszeri betegségekben. A bél diszbiózis összefüggésbe hozható az elhízással, a 2-es típusú cukorbetegséggel, a magas vérnyomással, az érelmeszesedéssel és a szívelégtelenséggel.

2018-ban a San Franciscó-i Állami Egyetem közzétett egy tanulmányt11 , amelynek során 20 férfit és 17 nőt toboroztak, hogy teszteljék a szív- és érrendszeri fittségüket és a bélmikrobiomjukat. A baktériumok összetételének elemzése kimutatta, hogy a legjobb fittségű résztvevőknél magasabb volt a firmicutes és a bacteroides aránya.

A firmicutes baktériumok összefüggésbe hozhatók a szivárgó bélrendszer csökkenésével. Az egyik kutató szerint ez azt mutatja, hogy a testmozgás döntő hatással van a bélmikrobiomra, és ez a bélrendszer egészségének javítása érdekében személyre szabott "mozgásreceptek" kialakításához vezethet.12 A Johns Hopkins Egyetem Orvosi Karán végzett állatkísérlet13 kimutatta, hogy az étel elfogyasztásakor a bélbaktériumok olyan vegyi anyagokat termelnek, amelyek felszívódnak, és olyan receptorokat aktiválhatnak, amelyek csökkentik a vérnyomást.

Más szóval, a bélrendszer egészsége és a szív- és érrendszeri egészség közötti kapcsolat összetett és kétirányú. A cukkini hozzájárulhat a bélbarát mikrobiom kialakításához, mivel a magas rosttartalmú élelmiszerek javítják a bélrendszer egészségét. A rendszeres bélmozgás támogatásával segíthet az irritábilis bél szindróma tüneteinek csökkentésében és a székrekedés enyhítésében.14

Egy állatkísérlet15 kifejezetten a cukkini szív- és érrendszeri betegségek megelőzésére gyakorolt hatását vizsgálta. A beavatkozásban részesülő patkányokat magas zsírtartalmú étrenddel és 10% cukkinivel, 15% cukkinivel és 20% cukkinivel etették. Az adatok azt mutatták, hogy azoknál, akik étrendjük 15%-át és 20%-át cukkiniből kapták, a szív, a lép és a vese morfológiai változásai a szív- és érrendszeri betegségekkel szembeni megelőző hatásról tanúskodtak.

Az adatok azt is kimutatták, hogy az állatok 8 hétig tartó, cukkinis, magas zsírtartalmú diétával történő beavatkozás után fogytak. Azt is megállapították, hogy növelte a HDL-C-szintet, és csökkentette a trigliceridek és az LDL-C szintjét. Feltételezésük szerint a koleszterinszint-csökkentő képesség valószínűleg a cukkiniben található rostokkal függött össze.

Bár a 15-20%-os cukkinitartalom nagy aránynak tűnhet az étrendben, a jótékony hatások nemcsak a cukkiniben, hanem más zöldségekben található rostokkal és tápanyagokkal is összefügghettek.

A cukkini csökkentheti a rák kockázatát

Egy 1991-ben közzétett kutatás arra a következtetésre jutott, hogy "jelentős közegészségügyi előnyöket lehetne elérni ezen [gyümölcs- és zöldség] élelmiszerek fogyasztásának jelentős növelésével. "16 Számos más tanulmány17,18,19 bizonyította a gyümölcsök és zöldségek erőteljes hatását a rák megelőzésére.

Egy 2020-ban a Scientific Reports című tudományos folyóiratban közzétett laboratóriumi és állatkísérletes vizsgálat20 a cucurbitacin B és I vastagbélráksejtek növekedése elleni hatását elemezte. A vizsgálat kimutatta, hogy mindkettő gátolta a tumor növekedését laboratóriumi és állatkísérletben, ami arra engedett következtetni, hogy ezek a cukkiniben található vegyületek gátolhatják a vastagbélrákot.

További kutatásokra van szükség annak megállapítására, hogy a cukkini a gyümölcsök és zöldségek családjában betöltött szerepén kívül más ráktípusok megelőzésében vagy a rák általános kockázatának csökkentésében is kulcsszerepet játszik-e.

A cukkini kifejlődik a kertben vagy cserépben

GrowVeg: Tápláld a növényeidet ingyen - Hogyan készíts műtrágyát a zöldségeskertedbe, 2014. június 13. (5 perc)
https://www.youtube.com/watch?v=0cUc_FKQq7M

Ha megfelelően gondoskodsz róla, a cukkini a kertedben vagy a konténerekben is megnőhet. Mindkét esetben érdemes szerves trágyát használni, amikor elkezdi betakarítani a gyümölcsöt, hogy biztosítsa a jó termést. Nem kell a boltban vásárolnia szerves trágyát, vagy az agrárkémiai vállalkozások műtrágyáira hagyatkoznia. Ehelyett, ahogyan azt ez a rövid videó bemutatja, otthon is elkészítheti saját szerves trágyáját.

Ha cukkinit cserépben termeszt, ügyeljen arra, hogy a cserép átmérője legalább 24 hüvelyk, mélysége pedig 12 hüvelyk legyen. A cserép alján legalább egy jó vízelvezető lyuknak kell lennie. Akár egy nagy műanyag tárolóedényt is használhat, ha vízelvezető lyukakat fúr. Kerülje a hagyományos kerti föld használatát, amely kártevőket vagy gyommagvakat tartalmazhat. Töltse meg az edényt könnyű, jó vízelvezető képességű talajjal, és a cukkinit az Ön területén az utolsó fagy után ültesse ki.21

A növényeket négy-hat héttel az utolsó fagy előtt beltérben is indíthatja. Ültessen el két vagy három magot körülbelül 1 hüvelyk mélyen a talajba úgy, hogy minden egyes mag között legyen néhány centiméternyi hely. Ahogy a palánták meghonosodnak, tegyen hozzá mulcsot a talajhőmérséklet stabilan tartása és a víz megtartása érdekében. A cukkini akkor fejlődik jól, ha megemelt dombra ültetik. Két-három növény egymáshoz közel, hogy a virágok könnyen beporozódhassanak, jó termést biztosíthat.22

Ha konténereket használ, a beporzás érdekében a konténereket egymáshoz közel helyezheti. Minden egyes virág körülbelül egy napig nyílik. Ha aznap nem porzik be, nem lesz cukkini. Ha a növények közel vannak egymáshoz, a virágok folyamatosan nyílnak, ami növeli a beporzás esélyét.

A nőivarú virágok a virág töve mögött egy apró termés található. Kézzel is beporozhat, ha eltávolítja a hímivarú virágokat, és virágport szór a nőivarú virágokba. A cukkini hetente legalább 2 hüvelyknyi vizet élvez. Ha nincs elég csapadék, pótolni kell. Ha lehetséges, öntözze a növényeket a levelek alatt, ami csökkenti a lisztharmat kialakulásának esélyét.23

A növények gyorsan nőnek, így az ültetés után 40 nappal már szüretelhet. A gyümölcsök is gyorsan nőnek, ezért minden nap ellenőrizze a növényt, hogy van-e új cukkini. Éles késsel vagy metszőollóval szedje le. Ha kihagy egy cukkinit, a túlérett vagy nagy tököt minél hamarabb távolítsa el. Ez csökkenti a növény tápanyagigényét. A cukkini mosatlanul, szárazon és egészben tárolható a hűtőszekrényben.

A cukkini többféleképpen is beilleszthető a menütervbe

A cukkini többféleképpen is élvezhető a menütervben. Szeretem a cukkinis chipseket szárítani a dehidratátorban fűszerekkel. Tetszés szerinti vastagságúra vághatja őket, hogy alacsony szénhidráttartalmú, ropogós finomságként vagy étkezéshez fogyaszthassa.

Szeletelje fel a friss cukkinit salátába, készítsen parmezán sajttal megpakolt zoodles-t egy étkezéshez, vagy próbálja ki ezeket a finom, ropogós fánkokat avokádós kapormártással a Healthy Holistic Living jóvoltából.24 Ezek a fánkok szerves és egészséges megközelítése.

Források és hivatkozások


Ha tetszett ez a cikk, talán fontolóra vehetné, hogy adományozzon a Pokol a Földön számára. Szerkesztőink teljesen önkéntesen dolgoznak. Olvasóinktól függ, hogy rendszeres vagy egyszeri befizetésekkel segítsék munkánkat.
Adományozni itt lehet. Köszönjük.


Oszd meg ezt a cikket

 

 

Hozzászólás írása

 

Top

Ez a weboldal cookie-kat használ a hitelesítés, navigáció és egyéb funkciók kezelésére. Honlapunk használatával Ön elfogadja hogy cookie-kat helyezhetünk el az eszközén.
GDPR letöltés | GDPR rendelet